מחשבון מים


מים | מחשבון מים

להצגת המחשבון באתרך העתק והדבק את הקוד הבא:

רוחב 500 פיקסלים

רוחב 350 פיקסלים

תפקידי המים בגופנו

המים מהווים 55 אחוז בממוצע ממשקל גופנו ויש להם מספר תפקידים פיזיולוגים חשובים. המים הם חומר ההולכה שאחראי  להעביר מזון וחמצן לתאים מצד אחד ומצד שני אחראי על פינוי הפסולת והרעלים. מעבר לתפקיד ההולכה המים אחראים גם על המסת החומרים שמזינים את התאים ודואגים להמסת הרעלים. בנוסף המים גם אחראים על מערכת ויסות החום של הגוף, בעזרת תהליך ההזעה משמשים המים כמוליך חום החוצה וקור פנימה בכדי לשמור על טמפרטורה רצויה בגוף של 37 מעלות צלזיוס.

אחוז המים בגוף

כפי שנאמר המים הם 55 אחוז ממשקל גופנו אך אחוז זה משתנה מאדם לאדם. לגבר בגיל העמידה יש בממוצע 60 אחוז מים ולאישה 50 אחוז מים ממשקל הגוף. אחוז המים בגוף בקרב תינוקות עומד על 70 אחוז בממוצע ולזקנים אחוז המים במשקל הגוף יכול לרדת עד כדי 40 אחוז. השריר הוא האיבר שמורכב מהכי הרבה מים, בין 70 ל 80 אחוז וזו הסיבה שלספורטאים יש אחוז מים גבוה בגוף, כך שככל שמסת השריר שלהם בגוף עולה אחוז המים ממשקלם עולה בהתאמה ומגיע עד ל 75 אחוז ממשקל גופם.

הכמות המומלצת לשתות ביום

יש הרבה אומדנים לכמות המים המומלצת לשתייה ביום והם נעים בין ליטר אחד לשני ליטרים של מים. הדרך הפשוטה ביותר לדעת עם שתינו מספיק היא לפי צבע השתן, כך שככל שהוא כהה יותר זה סימן של חוסר נוזלים בגוף שצריך להשלים אותם על ידי שתיית נוזלים. בימים חמים ובעת פעילות גופנית מוגברת רצוי להעלות את כמות השתייה לפחות פי אחד וחצי ועד שלושה ליטרים של מים ביום. במקרים של שלשול והקאות הגוף מאבד הרבה נוזלים ולכן גם במקרים אלו צריך להגדיל את כמות הנוזלים ששותים. חשוב לדעת שזקנים מרגישים פחות צמאים מהסיבה שאחוז המים בגוף שלהם מאוד נמוך וסכנת ההתייבשות גבוהה יותר כמו כן בעיות בספיגה של רעלים ואבנים בכליות יותר שכיחות בעבורם.

סכנות ממחסור נוזלים בגוף

יש כמה סכנות ממחסור של מים בגוף והעיקרית שמבניהם היא סכנת ההתייבשות שיכולה לגרום במקרים קיצוניים למוות. הסימפטומים של התייבשות הם: חולשה ועייפות, יובש בפה, סחרחורות, דופק מהיר, חוסר תאבון ושתן כהה. סכנה נוספת קשורה בתפקוד הכליות בפירוק רעלים והצטברות אבנים בדרכי השתן. כמו כן, אי שתייה של כמות מים מספקת יכולה לגרום לעצירות ובעיות טחורים.

עומס חום

במצב של עומס חום יש להבדיל בין שתי תופעות שכיחות. לא תמיד סימני המצוקה של הגוף יעידו על התייבשות, במקרים רבים יכול עומס החום לגרום למכת חום שהסכנה בה היא עליית חום הגוף ורוב הסימפטומים זהים להתייבשות אבל הטיפול הוא שונה. במקרה של עומס חום יש להקפיד גם על שתייה מרובה וגם על קירור חום הגוף והטיפול הנכון במצב של סימנים של התייבשות ומכת חום הם להרבות בשתייה ואם המצב לא מאפשר החדרת נוזלים באינפוזיה, שכיבה במקום מוצל והפשטת הגוף  בשילוב התזת מים כדי לקררו. הטיפול הטוב ביותר הוא טיפול מונע וזאת בהימנעות משהייה בחוץ בימים של עומס חום גבוהה, אבל אם אין בררה יש להקפיד על לבוש המכסה את הגוף ועדיף בבגדים בהירים שאינם קולטים קרינה, שתייה כמות מוגברת של מים והקפדה על מנוחות תכופות לצורך קירור הגוף. התייבשות ומכת חום יכולים לגרום למוות.

איזה נוזלים לשתות?

עדיף תמיד לשתות מים זה יכול להיות מים מינרלים או מסוננים ואין שום סיבה לא לשתות מים מהברז שאיכותם בישראל גבוהה הרבה מעל התקנים הבין לאומיים. עדיף להימנע משתיית מים מזוקקים שבניגוד לשאר סוגי המים נעדרים מהם מינרלים החשובים לגוף שלנו. כמו כן עדיף להימנע ממיצים ממותקים עתירי קלוריות שאומנם יחזרו את כמות הנוזלים לגוף אך הם גורמים להשמנה. יש לציין שחלב איננו נחשב נוזל אלא מאכל ואין לחשב אותו בצריכת הנוזלים היומית.

חשוב לשתות מים

מים הם החומר החשוב ביותר שאנו מכניסים לגופנו ובלעדיו לא נוכל להתקיים לאורך זמן. מים הרבה יותר חשובים ממזון והקפדה על שתייתם בכמות נכונה כל יום תתרום לתפקוד היעיל של הגוף, ותמנע בעיות בריאות אחרות. מים לא משמנים ואפשר לשתות כמה שיותר. הקפדה נכונה על שתייה תעזור לגופנו לפעול באופן תקין ותתרום להרגשה הטובה הכללית שלנו.

השימוש במחשבונים הינו בהתאם לתנאי השימוש באתר.
  • Categories

    • אין קטגוריות
  • Archives

  • Meta